Pompa paliwowa jest głównym elementem konstrukcyjnym układu paliwowego silnika benzynowego i diesla, dostarczającym pewną ilość paliwa pod ciśnieniem do dysz (silniki z wtryskiem paliwa) lub gaźnika (silniki gaźnikowe). W zależności od rodzaju napędu rozróżnia się pompy paliwowe mechaniczne i elektryczne. Elektryczna pompa paliwa składa się z napędu elektrycznego (silnika elektrycznego) i części pompowej (samej pompy) wewnątrz metalowej skrzynki. Wszystkie części pompy paliwowej mają kontakt z paliwem. Benzyna ma wysoki opór elektryczny (ponad 1 megaom), co zapobiega zwarciom. Pompa paliwa jest konstrukcyjnie modułem, w skład którego oprócz pompy wchodzi czujnik przepływu paliwa, filtr paliwa i przewód dolotowy paliwa. Mechaniczne pompy membranowe to pompy oparte w swoim działaniu o ruch membran, które w połączeniu z odpowiednimi zaworami na wlocie i wylocie pompy umożliwiają wytworzenia efektu ssania na stronie ssawnej i tłoczenia na stronie tłocznej pompy.