Panewki są elementami układu korbowo-tłokowego. Umożliwiają obrót wału korbowego oraz korbowodów na wale. Znajdują się w bloku (główne) i korbowodach (korbowe).
Panewki silnikowe są łożyskami ślizgowymi. Pojedyncze łożysko składa się z dwóch półpanewek mających półokrągły kształt. Panewki są zwijane z taśmy stalowej i pokryte stopem łożyskowym. Na rynku możemy spotkać się z kilkoma typami panewek , które różnią się konstrukcją i materiałem:
1. Panewki tradycyjne
2. Panewki wielowarstwowe – wzmocnione
3. Panewki wielowarstwowe – wzmocnione typu „SPUTTER” – łożyska trójskładnikowe składające się ze stalowej panewki, warstwy bieżnej, warstwy blokującej i warstwy ślizgowej. Dzięki specjalnemu procesowi napylania, tzw. sputtering, („sputter”, pol. „pryskać”) wykazują one wyższą twardość, obciążalność i odporność na zużycie. Dlatego szczególnie nadają się do silników o dużym stopniu wysilenia.
4. Panewki silver – to powłoka ślizgowa na bazie srebra ,jest to technologia tańsza od „Sputter” przy czym zachowuje te same właściwości twardości, obciążalności i odporności.
5. Panewki polimerowe – to nowoczesne połączenie stopów brązu lub stopu aluminium pokryte specjalną powłoką polimerową. Charakteryzują się wysoką odpornością na zużycie i posiadają dobre właściwości awaryjnej pracy na sucho oraz znaczne zmniejszają skłonność do zacierania.